Tekst: Annette Kolkman, Foto’s & tekst
Als Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad (ASC) mis je in jouw organisatie vaak een collega die hetzelfde werk doet. Dat maakt het lastig om te sparren met mensen die écht begrijpen waar je tegenaan loopt. Marjolein Sagel schreef zich in voor het intervisieprogramma van NCZ. Ze vond tot haar verrassing precies wat ze nodig had: mensen die exact begrijpen wat je bedoelt. Collega’s waarmee je ervaringen kunt delen en bij wie je ideeën opdoet die jou in de praktijk verder helpen.

Bij de intervisie begrijpen ze wat je bedoelt
Marjolein Sagel heeft als ASC de zorg voor 13 cliëntenraden, waaronder 1 centrale cliëntenraad en 12 lokale raden, maar heeft geen collega ASC. Ze is erg enthousiast over de intervisie: “Je wordt uit je eigen bubbel getrokken. Tijdens de intervisie brengt iedereen een casus in. Ik vond het een openbaring te ontdekken dat ook anderen tegen dezelfde dingen aanlopen. Eindelijk had ik het gevoel er niet alleen voor te staan. We gingen met elkaar in gesprek. Iedereen kijkt op zijn eigen manier tegen onderwerpen aan. Denk aan zaken zoals ledenwerving, hoe maak je een CR zichtbaar, waar ben je eigenlijk voor, wat wil je als CR bereiken, hoe ga je om met vrijwilligers. De inzichten van collega’s leverden mij ideeën op voor mijn eigen situatie”.
De trainers
Ook de begeleiding van de docent (in dit geval Kitty van de Vossenberg, maar ook Lisette Verploegen verzorgt online intervisie) sprak haar erg aan. Deze kiest elke les een vraagstuk van een van de deelnemers uit en reikt daarbij meteen een methode aan waarmee die casus kan worden aangepakt. Marjolein: “Dat vond ik een echte verrijking van het programma. Ik kreeg nieuwe handvatten om te kijken naar onderwerpen waar ik al lange tijd mee worstel. We hebben niet voor alles een oplossing gevonden, maar ik heb wel veel hulpmiddelen en inzichten gekregen om verder te kunnen”
Online.
De intervisie is on-line. Dat beviel Marjolein prima: “Het scheelt veel reistijd en toch zie je met wie je ‘aan tafel zit’. Ik vind het erg jammer dat het voorbij is. Het was voor mij echt een stimulans om weer verder te kunnen. Wat mij betreft zou ik met deze groep wel elk kwartaal een herhalingsbijeenkomst willen hebben”.
De volgende online Intervisie voor de Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad van 12 september t/m 12 december 2023
Zie hier hoe ook andere deelnemers de intervisie hebben beoordeeld (vanaf 15-06-23)
Misschien ook interessant voor u
Maria Vermeulen veelzijdig trainer en coach clientenraden