“We keken naar waar we als beroepsgroep vandaan zijn gekomen en wat hebben we nodig, nu en in de toekomst. Dat leverde mooie complimenten op!”

Highlights 2023

• In 2023 groeide het netwerk gestaag.
  • Wij formuleerden onze MILA-missie
  • Wij stuurden regelmatig nieuwsbrieven.
  • Op 23-11-2023 deden we mee aan het Congres “Koersen en Kansen voor de Cliëntenraad.”
  • We deelden met grote regelmaat vacatures. De functie ASC is duidelijk in opmars! (De vraag wordt groter, het aanbod kleiner…).
  • We rondden de Opleiding ASC af en startten een nieuwe opleiding.
  • We gingen een samenwerking aan met OR-ondersteuning voor de bemiddeling en detachering van ambtelijk secretarissen.
  • We startten met (individuele) coaching voor de ASC.

Bijeenkomsten

24-4-2023 “Functiewaardering en Facilitering”
Van zowel de cliëntenraad als van de Ambtelijk Secretaris cliëntenraad (ASC). N.a.v. deze bijeenkomst is samen met aangesloten leden van de Beroepsorganisatie een stappenplan gemaakt met “tips en trics en aandachtspunten voor als je ontevreden bent over je functiewaardering.”

10-10-2023 10-jarig jubileum Opleiding ASC
Samen met NCZ de viering van het 10 jarige jubileum van de opleiding ASC met een geweldige inspiratiesessie over “de kracht van verbindende communicatie” door Gert Blaas. Maar keken we ook naar waar we als beroepsgroep vandaan zijn gekomen en wat we nodig hebben, nu en in de toekomst. Dat leverde mooie complimenten op! Daarnaast bespraken we onze zorg – en aandachtspunten voor de toekomstige ondersteuning van cliëntenraden.

Online intervisiebijeenkomsten

In 2023 startte we met online intervisies waarbij maximaal zes ambtelijk secretarissen in een vaste groep aan de slag gaan aan de hand van een inspirerende methode die het professionele leervermogen stimuleert en met focus leert werken aan oplossingen en ontwikkelingen. De bijeenkomsten staan in het teken van de inhoud en invulling van de ASC functie en sluiten aan bij situaties waar de ASC in de praktijk mee te maken heeft.

Vergoeding en facilitering cliëntenraad

Als beroepsorganisatie hebben we bijgedragen aan het onderzoek naar- en de publicatie van- de vergoeding en facilitering van de cliëntenraad.

Opleiding Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

In april 2023 was de afsluiting van de Opleiding ASC en haalden alle deelnemers hun diploma. In september 2023 ging de volgende groep van start, zij ontvangen deze week allemaal hun diploma!

Onze MILA Missie

We formuleerden met elkaar onze Mila-missie.

Zie hier ons Jaaroverzicht ASC 2023

Misschien ook interessant: